.

Kualiti Pelajar Hubungkait Kualiti Pengajar

Oleh sebab itu untuk meningkatkan kualiti pelajar, maka kualiti pengajar juga adalah perlu di tingkatkan melalui latihan yang berbentuk professional.  Ada pihak berpendapat   terhadap tiga kategori utama dalam bidang latihan professional. Pertamanya ialah cirri konseptual pelatih terhadap penglibatannya dalam 10 fungsi utama latihan itu;
1.  perlaksanaan latihan
2.  persediaan latihan dari segi material  atau bahan
3.  pengurusan latihan itu sendiri
4.  pengawasan latihan
5.  merangka pengurusan latihan
6.  menganalisis keperluan latihan
7.  perkembangan professional
8.  penetapan organisasi
9.  menasihati
10.      menjalankan penyelidikan
Kedua, pelatih menyedari bahawa kebanyakkan tugas di dalam 10 tugas ` charasteristic performance ‘ adalah penting. Bidang –bidang tersebut berkaitan dengan keperluan penilaian, pengawalan corak program latihan, perlaksanaan latihan, pengurusan, penyelidikan, penyediaan bahan, latihan penetapan hubungan organisasi dan asas kemahiran professional. 
Ketiganya secara umum , beliau mencadangkan terdapat beberapa tahap identiti yang kolektif berhubung kait dengan pendidikan formal, kebebasan bekerja, tanggapan orang luar terhadap profession, nilai etika, hubungan dengan orang lain dan perkembangan professional.
Pembangunan keatas tenaga pendidik mengaitkan semua aktiviti yang bertujuan mempertingkatkan kesediaan tenaga pendidik sebagai satu proses dimana ketrampilan dan kenyakinan pendidik bukannya setakat berusaha berkhidmat dengan efisien dan efektif di dalam sistem pendidikan dengan cara yang pasif sehaja tetapi termasuk juga aktif mempertimbangkan kepada pembangunan sistem pendidikan itu sendiri. Organisasi menjadi lebih berkesan apabila wujud elemen-elemen yang berkembang di dalamnya ;
a.   terdapat hubungan saling percaya mempercayai
b.  bersikap tabah dan jujur antara ahli
c.   hubungan keorganisasian antara individu
d. penyertaan luar ahli dalam penetapan matlamat serta membuat keputusan
e.  ahlli berkongsi dan mendapat idea dan menerima maklumbalas
f.    individu berdaya usaha dan bertanggungjawab
g.  konflik ditangani dan diuruskan secara kreatif
h. adanya polisi dan amalan pengurusan yang menyokong hubungan individu
i.    menghormati perbezaan pendapat, corak kerja dan cara hidup

No comments:

Post a Comment